Laagdrempelige steun aan leerlingen bij hoge stress/trauma in de klas
Ben jij (zorg)leerkracht, zorgcoördinator of heb je een andere rol binnen het onderwijs? Dan ben je hier wellicht beland omdat jouw school meedoet of zal deelnemen aan het Handle with Care project.
In dit project kijken we naar iets dat vaak onzichtbaar is, maar grote impact heeft: hoge stress bij leerlingen in kwetsbare situaties. Wanneer die stress blijft duren en er te weinig steun is, kan ze uitgroeien tot een traumatische ervaring. En die laat een kind niet achter aan de schoolpoort – die komt mee de klas in.
Onderzoek toont aan dat kinderen met hoge stress niet alleen meer moeite hebben om zich te concentreren en te leren, maar dat dit ook kan leiden tot moeilijk of atypisch gedrag. In zulke situaties lijkt het gebruikelijke systeem van belonen en straffen vaak niet te werken. Het hoopvolle is: jouw aanwezigheid, jouw blik en jouw reactie kunnen dan een wereld van verschil maken.
Met de kennis op dit leerplatform:
leer je zien wat er écht achter gedrag schuilt;
ontdek je hoe je (trauma)sensitief kunt reageren;
krijg je praktische handvatten om laagdrempelig steun te bieden – aan élke leerling.
Want traumasensitief onderwijs is niet alleen voor een kleine groep kinderen, maar een krachtig middel dat het leerklimaat voor iedereen verbetert. Jij bent als onderwijsprofessional de sleutel.
Duik in ons platform. Ontdek. Pas toe. En zie het verschil.
Nog vragen of opmerkingen?
- an.scheers@expertisecentrumkindermishandeling.be
- kim.vanhoorde@expertisecentrumkindermishandeling.be